oakland.blogg.se

Genusvetenskap

Kategori: Allmänt

Jag kommer att läsa genusvetenskap vårterminen 2018. 
 
"På den här kursen får du följa genusvetenskapens framväxt från feminismens klassiska texter till dagens breda fält av genusstudier. Genus som begrepp och vetenskapligt perspektiv studeras med nedslag i bland annat etnicitetsstudier, maskulinitetsforskning och queerteori. Vi undersöker också vilka synsätt på kön som präglat partipolitik, lagstiftning och jämställdhetsarbete, bland annat med studiebesök på riksdagen. Avslutningsvis analyserar vi genus i populärkultur."
 
Det var beskrivningen av kursen på Stockholms universitets hemsida.
 
Varför har jag då valt genusvetenskap?
 
Jag brinner för jämställdhet. Jag tror på att alla människor är lika mycket värda. Människor ska ha samma förutsättningar oavsett varifrån du kommer, vem du är eller hur du väljer att leva ditt liv. Dessutom har jag väldigt svårt för när människor tar sig rätten att bestämma och tycka om hur andra väljer att leva sina liv. Allt börjar med strukturer och normer i samhället. Strukturer och normer som redan från det att vi ligger i magen säger till oss hur vi bör eller ska vara när vi kommer till världen. Varför ger vi våra barn bara två alternativ. när vi kan ge dem tusen?
 
Som det ser ut idag så är det inte jämställt. Många pratar om att Sverige är världens mest jämställda land. Ja, vi kanske har kommit långt jämförelse med andra länder i världen. Men vi har en bra bit kvar. Här är några punkter varför:
 
- Så länge människor fortfarande behöver "komma ut" med sin sexuella läggning, är vi inte jämställda.
- Så länge som vi behöver berätta om någons etnicitet i samband med en historia eller berättelse om något, är vi inte jämställda. Tex. i nyheter. 
- Så länge pojkar kommer (generellt) vara mer livliga och ta mer plats i skolbänken, är vi inte jämställda. Pojkar får i betydligt större utsträckning hjälp då de mer ofta är i behov av särskilt stöd.
- Så länge vi inte omdefinierar begreppet "behov av särskilt stöd" till att inte bara innefatta elever i svårigheter utan också elever som ligger interlektuellt på en högre nivå, är vi inte jämställda.
- Så länge vi inte har toaletter och omklädningsrum som har fler än två kön, är vi inte jämställda.
- Så länge varenda leksaksaffär/barnklädesaffär tydligt visar sitt ställningstagande genom att ha rosa kläder till höger och blåa kläder till vänster, är vi inte jämställda.
 
 Jag kan fortsätta, listan kan bli lång.
 
Jag är bara i början av Min resa. Jag vill lära mig mer kring de frågor jag brinner starkt för. Sedan vill jag kunna använda den nya kunskapen i mitt arbete som lärare.
Tanken med den här bloggen är att jag ska reflektera kring ämnen som kommer tas upp i kursen Genusvetenskap I. Förhoppningsvis kommer jag att ha än mer civilkurage än tidigare, men framförallt bli en klokare och bättre människa.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: